top of page

Trainingen.

Deze training helpt je om stress en automatische negatieve reactiepatronen in de opvoeding te herkennen, begrijpen en verminderen. Deze 8 wekelijkse groepsbijeenkomsten van 2,5 uur zijn gebaseerd op de wetenschappelijk onderbouwde mindfulness training van Jon Kabat-Zinn. In de training leer je waardevolle technieken die je direct in je dagelijks leven kunt toepassen.

Met deze training bouw je een buffer op tegen stressvolle situaties en breng je weer kalmte in je gezin. Je leert beter omgaan met je eigen emoties en leert ondersteunt je kinderen bij het omgaan met hun emoties. Hierdoor kun je meer in het hier-en-nu leven en weer genieten van de kleine dingen in het leven.

Bewust Ouderschap.

Ben je op zoek naar meer rust en balans in je drukke leven als ouder? Wil je bewuster en met meer aandacht aanwezig zijn bij de opvoeding van je kinderen? Lees over onze training Bewust Ouderschap.

Kinderen met ADHD kunnen thuis en op school gedrag laten zien dat ouders en leerkrachten soms voor uitdagingen stelt. In onze oudertraining nemen we jullie stap voor stap mee in hoe je dit gedrag beter kunt begrijpen, er handiger mee om kunt gaan en samen met anderen de juiste ondersteuning kunt bieden. De oudertraining bestaat uit vier sessies waarin stap voor stap wordt gewerkt aan meer inzicht, houvast en praktische handvatten in de opvoeding van een kind met ADHD.

Doel van de training
De ouder is beter in staat om een kind met ADHD thuis optimaal te laten functioneren.
•	Het zelfbeeld van het kind verbetert zodat het minder bijkomende gedragsproblemen vertoont;
•	Het kind vertoont in sociale situaties meer aangepast gedrag (sociaal en emotioneel), waardoor het minder negatieve interacties heeft met anderen.

Bij deze training proberen we het gedrag van ouders zo te veranderen dat indirect het gedrag van het kind verandert. Met optimaal functioneren bedoelen we dat het kind zijn sterke kanten kan laten zien en kan inzetten en dat de omgeving zo is ingericht dat zijn minder sterke kanten hem zo min mogelijk belemmeren om aan de gestelde eisen te voldoen. Of de doelen met betrekking tot gedragsverandering van het kind uiteindelijk bereikt worden, is iets wat meestal niet direct na afloop van de training zichtbaar is; het is een doel op de langere termijn. We richten ons daarom vooral op het eerste doel: handvatten voor ouders.

Programma
Sessie 1 - Begrijpen van ADHD en gedrag thuis > kennis over ADHD vergroten.
In de eerste sessie verdiepen we ons in wat ADHD wél is en wat niet. We staan stil bij de kenmerken die vaak voorkomen en hoe deze zich juist thuis laten zien. Dit helpt je beter begrijpen waarom je kind soms zo reageert en welke rol ADHD daarin speelt. We maken samen het onderscheid tussen gedrag dat voortkomt uit onvermogen en gedrag dat wél te beïnvloeden is. Dat inzicht geeft ruimte voor meer mildheid en acceptatie, voor jezelf en voor je kind.

Sessie 2 - Lastige situaties herkennen en analyseren > herkennen en erkennen wat onderliggend is aan het ontstaan van lastige situaties.
In deze sessie leer je goed kijken naar het gedrag van je kind in situaties die vaak spanning of strijd opleveren, zoals huiswerk maken, naar bed gaan of samen aan tafel zitten. Geen twee kinderen met ADHD zijn hetzelfde, daarom oefenen we met manieren om gedrag zorgvuldig te observeren en te noteren. Door factoren in kaart te brengen die het gedrag beïnvloeden of in stand houden, herken je patronen en krijg je inzicht in de sterke en kwetsbare kanten van je kind. Dit helpt om beter te begrijpen wat je kind nodig heeft en wat jij als ouder kunt doen.

Sessie 3 - Structuur, routines en overgangsmomenten > tips/adviezen
In deze sessie staat het creëren van structuur en voorspelbaarheid centraal. Je leert hoe duidelijke afspraken en vaste routines helpen om meer rust in huis te brengen en escalaties te voorkomen, bijvoorbeeld bij overgangsmomenten zoals van buitenspelen naar eten of van schermtijd naar bedtijd. We kijken ook naar hoe de omgeving het gedrag beïnvloedt: de hoeveelheid prikkels, de duidelijkheid van regels en de manier waarop taken worden aangeboden. Zo ontdek je hoe je thuis (en samen met school) omstandigheden kunt creëren waarin gewenst gedrag meer kans krijgt en lastig gedrag juist minder voorkomt.

Sessie 4 - Emoties, sociale situaties en samenwerken als ouders > tips/adviezen
In de laatste sessie richten we ons op emoties, sociale contacten en de samenwerking tussen ouders en met school. Hoe ga je om met boze buien of verdriet, en hoe begeleid je je kind in het contact met anderen? We kijken ook naar de effecten van gedrag: wat levert bepaald gedrag je kind op en hoe kun je dit positief beïnvloeden? Je leert hoe consequent reageren helpt om gewenst gedrag te versterken en escalaties te verminderen. Daarnaast besteden we aandacht aan wat het gedrag van je kind met jóu doet, en hoe je rustig en effectief kunt reageren.

Oudertraining ADHD.

Heb je een kind met ADHD of kenmerken daarvan? Dan herken je vast hoe intensief de opvoeding soms kan zijn. In november starten we weer met een nieuwe ronde van onze oudertraining ADHD. In deze training krijg je niet alleen praktische handvatten, maar leer je ook beter begrijpen wat er speelt in het brein van je kind met behulp van psycho-educatie. De training bestaat uit meerdere bijeenkomsten en wordt gegeven door een ervaren orthopedagoog. Er is veel ruimte voor eigen inbreng, vragen en herkenning.

•	We bespreken op een begrijpelijke manier wat ADHD inhoudt, hoe het zich uit, en wat de oorzaken en kenmerken ervan zijn.
•	Je leert hoe ADHD jouw denken, emoties en gedrag kan beïnvloeden in verschillende situaties, zoals thuis, op school of tijdens het spelen met vrienden.
•	We benadrukken niet alleen de uitdagingen van ADHD, maar ook de talenten en kwaliteiten die vaak hand in hand gaan met de classificatie.
•	Je leert praktische strategieën en hulpmiddelen om de dagelijkse uitdagingen van ADHD beter aan te pakken, zoals plannen, concentreren, en omgaan met drukke momenten.
•	Je krijgt tips en handvatten om ADHD op een heldere manier aan anderen uit te leggen, zodat er meer begrip en steun vanuit je omgeving komt.
•	We bespreken hoe ouders en leerkrachten jou kunnen ondersteunen bij schoolwerk en andere activiteiten, en hoe je samen oplossingen kunt vinden voor mogelijke moeilijkheden.

Psycho-educatie ADHD.

De methode ‘Mijn ID van ADHD’ is speciaal ontwikkeld om kinderen en jongeren op een toegankelijke manier meer te leren over de classificatie ADHD.

•	Een agenda en weekplanning goed gebruiken
•	To-do-lijsten maken en prioriteiten stellen
•	Grote opdrachten opdelen in kleine stappen
•	Omgaan met afleiding en jezelf beter concentreren
•	Uitstelgedrag herkennen en aanpakken
•	Een aanpak ontwikkelen die bij jóu werkt

Zelf Plannen Groepstraining.

De overstap naar de middelbare school is best een uitdaging. Je hebt ineens veel vakken, meer huiswerk en moet zelf overzicht houden. De training ‘Zelf Plannen’ helpt jongeren van 11 tot en met 13 jaar om meer structuur te krijgen in hun schoolweek, op een manier die bij hen past.

In de training leer je beter omgaan met een negatief zelfbeeld en jezelf meer te leren waarderen. Daarnaast heeft de methode zich bewezen bij het voorkomen van terugval van psychische klachten.

COMET Groepstraining.

Lijkt het jou niet fijn om alle aandacht op jezelf gevestigd te hebben in een-op-een therapie, dan kan een groepstraining mogelijk wel bij je passen. In een groepstraining zit je met leeftijdsgenootjes, die net als jou dezelfde klachten ervaren.

bottom of page