top of page
Een toets maken

Onderzoek.

Om gedrags- en leerproblemen te onderzoeken, verrichten wij psychodiagnostisch onderzoek: gesprekken, vragenlijsten, tests en observaties. De resultaten van het onderzoek geven niet alleen een mogelijke verklaring voor bepaald probleemgedrag weer, ook komen mogelijke oplossingen en behandeladviezen in beeld. 

Diagnostiek.

Om gedrags- en leerproblemen te onderzoeken, verrichten wij psychodiagnostisch onderzoek binnen de praktijk. Bij Lucas wordt gekeken naar het gehele systeem en samen met de ouders wordt naar een manier gezocht om de balans binnen het gezin in optimale vorm te krijgen. Na de intakefase wordt een plan opgesteld door de hulpverlener en besproken voordat het onderzoek start. Onderzoek wordt altijd onder regie van een Orthopedagoog-Generalist of een GZ-psycholoog uitgevoerd en bestaat onder andere uit verschillende gesprekken, observaties, vragenlijsten en tests met ouders, leerkrachten en/of de cliënt zelf. 

 

De resultaten van het onderzoek worden weergegeven in een uitgebreid onderzoeksverslag en geven naast mogelijke oorzaken en/of verklaringen voor bepaald gedrag ook passende oplossingen en handelingsadviezen voor het hele systeem. Leidraad zal altijd evidence-based hulpverlening zijn, waarbij wetenschappelijk onderbouwde werkzame factoren en methoden worden ingezet. Bovendien wordt de geïndiceerde behandeling op basis van de onderzoeksresultaten altijd op maat aangeboden: elk kind is namelijk anders en elke situatie uniek, en daarom is er geen ‘one-size-fits-all’.

Orthodidactisch onderzoek.

Een orthodidactisch onderzoek is specifiek gericht op de schoolvorderingen van rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spellen en wordt uitgevoerd door een orthopedagoog. Door middel van diverse testen wordt helder in kaart gebracht op welk niveau uw kind zich bevindt. Daarnaast wordt precies aangegeven op welke onderdelen het kind binnen een bepaald vakgebied uitvalt. Ook kijkt de orthopedagoog naar de sterke en zwakke kanten in de kennis van het kind, en naar zijn vaardigheden en werkhouding.

Persoonlijkheidsonderzoek.

Een persoonlijkheidsonderzoek kan helpen bij de verklaring waarom een kind niet lekker in zijn vel zit. Dit wordt ook wel een sociaal-emotioneel onderzoek genoemd en geeft inzicht bij vragen die gaan over faalangst, de zelfbeleving van het kind (hoe kijkt hij tegen zijn eigen kunnen aan) en zijn schoolbeleving. 

Intelligentieonderzoek.

Een intelligentieonderzoek, ook wel IQ-test genoemd, wordt aanbevolen wanneer twijfels bestaan over de intellectuele capaciteiten van een kind of wanneer indicatiestelling voor bijvoorbeeld speciaal onderwijs nodig is. Soms sluit het type onderwijs niet voldoende aan bij de behoeften en mogelijkheden van een kind en past een andere onderwijsvorm mogelijk beter. Bij deze vragen kan een intelligentieonderzoek helderheid bieden. ​

 

Een IQ-test is meestal onderdeel van een breder onderzoek, bijvoorbeeld bij onderzoek naar gedrags- en/of leerproblemen, maar kan ook worden gedaan als het beeld dat u heeft van uw kind niet volledig overeenkomt met behaalde schoolresultaten of als hulp bij niveaubepaling voor het voortgezet onderwijs. ​

 

Bij een IQ-test heeft het resultaat van het totaal-IQ de hoogste betrouwbaarheid, wat een beeld van het algemeen cognitief functioneren van een kind weergeeft. Het totaal-IQ is opgebouwd uit verschillende aanvullende indexen waarmee een goede sterkte-zwakte analyse kan worden gemaakt. Naast de testresultaten zijn ook de observaties van de werkhouding (inzet en motivatie) en de wijze van informatieverwerking (denk- en leerstrategieën, concentratie en aandachtsspanne) tijdens het onderzoek essentieel voor een volledig en nauwkeurig beeld. Deze observaties worden daarom altijd in de beoordeling meegenomen.

 

Er zijn verschillende intelligentietesten om de cognitieve capaciteiten van een kind te onderzoeken. Welk onderzoek het meest geschikt is, is onder meer afhankelijk van de leeftijd van het kind en het doel of de reden van het onderzoek. Een IQ-test kan worden afgenomen bij peuters, kleuters, basisschoolleerlingen, leerlingen uit het voortgezet onderwijs, studenten en volwassenen.

WPPSI-IV-NL.

2,5 t/m 7 jaar

IDS-2.

5 t/m 20 jaar

WISC-V-NL.

6 t/m 17 jaar

WAIS-IV-NL.

16 t/m 85 jaar

KIQT+.

5 t/m 10 jaar

Raven's 2 (non-verbaal).

4 t/m 70 jaar

SON-R (non-verbaal).

6 t/m 70 jaar

bottom of page