top of page

Psychologische hulp.

Soms hebben kinderen wat extra hulp nodig bij leren of bij hoe ze zich voelen en gedragen. Bij ons kunnen kinderen terecht die moeite hebben met school, snel vastlopen in hun gedrag of gewoon niet zo lekker in hun vel zitten. We kijken samen wat er speelt en hoe we hen en jullie als ouders het beste kunnen ondersteunen.

Psychologische hulp.

Bij Lucas helpen we kinderen en jongeren die niet lekker in hun vel zitten of ergens mee worstelen. Jongeren volgen meestal een eigen traject, terwijl bij jongere kinderen ook ouders vaak nauw worden betrokken. We bieden steun bij allerlei klachten, zoals stress, angst, somberheid, slaapproblemen of het verwerken van nare gebeurtenissen. Ook bij problemen als ADHD, autisme, depressie of dwanghandelingen kun je bij ons terecht. Twijfel je of jouw hulpvraag bij ons past? Neem gerust contact met ons op, dan denken we graag met je mee.

Intake.
Wanneer je bij ons komt, starten we altijd met een intake. Tijdens dit gesprek nemen we ruim de tijd om te luisteren en goed te onderzoeken wat er speelt. Bij kinderen onder de 12 jaar zijn ouders altijd aanwezig. Soms kiezen we ervoor om het eerste gesprek alleen met ouders te voeren, zodat er in alle rust gesproken kan worden zonder dat het kind direct belast wordt. In dat geval plannen we daarna een aparte kennismaking voor het kind. Jongeren vanaf 12 jaar mogen zelf aangeven wie ze bij het intakegesprek willen hebben, maar hebben wel toestemming van hun ouders nodig om hulp te krijgen. Vanaf 16 jaar mogen jongeren zelfstandig hulp zoeken en beslissen of zij hun ouders daarover informeren.

Behandelplan.
Na de intake wordt een voorlopig behandelplan opgesteld. In de eerste sessies verdiepen we de klachten en de hulpvraag verder, waarna er een definitief behandelplan volgt. Hierin staat beschreven: welke klachten er spelen, wat de hulpvraag is, wat de behandelaar denkt dat er aan de hand is, welke activiteiten en therapieën worden ingezet en welke doelen we samen willen bereiken. Het behandelplan is altijd iets waar je het als ouder of jongere mee eens moet zijn. Daarom vragen wij om expliciete instemming voordat we starten.

Sessies.
De behandeling bestaat uit sessies waarin we stap voor stap werken aan de doelen die zijn opgesteld. We richten ons op wat voor het kind of de jongere belangrijk is: meer zelfvertrouwen, leren omgaan met lastige situaties, of steviger in je schoenen staan. We stemmen de begeleiding af op wat jij of jullie gezin nodig heeft, zodat je na afloop weer zelfstandig verder kunt. Sessies vinden meestal plaats in de praktijk, maar kunnen ook op school of thuis georganiseerd worden.

Evaluatie.
Regelmatig evalueren we samen de voortgang. Daarbij bespreken we of de behandeling aansluit, of doelen worden gehaald en of bijstelling nodig is. Dit doen we met ouders en kind of jongere, en ook onderling binnen het behandelteam.

Diagnostiek.
Soms besluiten we dat eerst onderzoek nodig is voordat behandeling kan starten. Dit onderzoek wordt altijd uitgevoerd onder regie van een GZ-psycholoog of Orthopedagoog-Generalist. De uitkomsten worden gebruikt om een handelingsplan op maat te maken.

Onderbouwde behandeling.
Bij Lucas werken we volgens hypothese-toetsende diagnostiek: we starten met een inschatting, toetsen deze tijdens de behandeling, en passen het plan waar nodig aan. De behandeling is altijd gericht op verbetering en vooruitgang. We kijken daarbij niet alleen naar het kind, maar ook naar wat ouders en leerkrachten nodig hebben om het kind optimaal te ondersteunen.

Recht op inzage en hoe het zit met toestemming voor behandeling en/of onderzoek?
• Tot 12 jaar: ouders geven toestemming.
• Van 12 tot 16 jaar: zowel de jongere als de ouders geven toestemming.
• Vanaf 16 jaar: jongeren mogen zelf beslissen over hun behandeling en behandelplan. Ouders hebben alleen inzagerecht als hun kind daarvoor schriftelijke toestemming geeft.

Behalve ouders en jongeren hebben alleen de direct betrokken behandelaars toegang tot het dossier. Alles wat relevant is voor de behandeling en ontwikkeling van het kind wordt zorgvuldig vastgelegd. Ook wanneer ouders gescheiden zijn, worden afspraken en gesprekken apart in het dossier genoteerd.

bottom of page