Psychologische hulp.
Psychologische of orthopedagogische hulp wordt verleend aan kinderen die pedagogische of didactische hulp nodig hebben. Dat wil zeggen, kinderen die door een bepaald leer- en of gedragsprobleem moeite hebben met presteren of gewoon niet lekker in hun vel zitten.
Psychologische hulp.
Bij Lucas bieden we psychologische hulp aan kinderen en jongeren, waarbij jongeren vaak individueel een traject volgen en bij jongere kinderen ook ouders (soms intensief) betrokken worden. Ons team helpt kinderen en jongeren die steun nodig hebben bij vele verschillende uitdagingen. We helpen kinderen en jongeren met klachten zoals stress, angst, verdriet, slaapproblemen, het verwerken van ingrijpende gebeurtenissen of trauma. Daarnaast kun je ook bij ons terecht voor hulp bij klachten die voortkomen uit DSM-V-problematiek zoals ADHD, Autisme, depressie of bijvoorbeeld OCD (dwanghandelingen). Dit zijn enkele voorbeelden, mocht je twijfel hebben of je met jouw hulpvraag op het goede adres bij ons bent, neem dan gewoon contact met ons op om dit te bespreken.
Intake.
Tijdens het intakeproces zoeken we goed uit wat jouw klachten zijn. We nemen de tijd om te luisteren en verdiepen samen in wat er speelt. Bij het intakegesprek voor kinderen onder de 12 jaar zijn ouders altijd aanwezig. Soms overwegen we vooraf met ouders of een kind wel of niet bij de intake aanwezig is. De overweging kan zijn dat het bespreken van problematiek mogelijk te belastend is voor een kind, en we liever eerst als volwassenen onder elkaar praten. Na het intakegesprek vindt dan een nieuwe afspraak plaats waarin het kind kennismaakt met de behandelaar. Vanaf 12 jaar mag een jongere zelf beslissen wie hij bij het intakegesprek wil hebben, maar moeten ouders wel toestemming geven voor hulp. Vanaf 16 jaar mogen jongeren zonder toestemming van ouders aanmelden voor hulp, en dus ook zelf beslissen of zij hun ouders daarvan op de hoogte willen stellen.
​
Behandelplan.
Na het intakegesprek waarin een inschatting is gemaakt van de klachten en de hulpvraag, wordt een voorlopig behandelplan opgesteld. De behandelaar brengt tijdens de eerste sessies klachten verder in kaart om een definitief behandelplan te maken. In het behandelplan staan bijvoorbeeld de klachten die jij of jullie kind heeft, of wat jij als ouder ervaart, wat de hulpvraag is, wat er volgens de behandelaar aan de hand is, welke activiteiten voor de behandeling van jou, jullie kind of jullie als gezin worden gepland en wat de te bereiken doelen zijn. Belangrijk is dat je het eens bent met het behandelplan en daarom vragen wij specifieke instemming.
​
Sessies.
Tijdens de sessies werken we samen aan wat voor jou of jullie belangrijk is. We helpen je om sterker in je schoenen te staan, meer zelfvertrouwen te krijgen, en om te gaan met dingen die lastig zijn. Jouw ontwikkeling en groei staan centraal, en we doen dit stap voor stap, zodat je op een fijne en veilige manier leert omgaan met uitdagingen. Onze begeleiding stemmen we af op wat jij en/of je gezin nodig heeft, zodat jullie na onze hulp weer zelfstandig verder kunnen. ​Sessie vinden doorgaans plaats in de praktijk, maar kunnen ook op school of thuis plaatsvinden.
​
Evaluatie.
Het behandelplan wordt van tijd tot tijd besproken en geëvalueerd. Dit gebeurt tussen betrokken behandelaars, maar ook met ouders en het kind of de jongere. Tijdens de evaluatie wordt gekeken of de behandeling naar wens verloopt en hoe het staat met het bereiken van de doelen. Soms is het nodig het behandelplan bij te stellen.
​
Diagnostiek.
Soms wordt voor de start van behandeling overwogen eerst onderzoek uit te voeren. Onderzoek wordt altijd onder regie van een Orthopedagoog-Generalist of een GZ-psycholoog uitgevoerd. Aan de hand van de resultaten uit het onderzoek, stelt de behandelaar een handelingsplan op maat op. ​
​
Onderbouwde behandeling.
Bij Lucas werken we op basis van hypothese-toetsende diagnostiek. De doelstelling is altijd behandelings- en verbeteringsgericht. In de meeste gevallen betekent dit interventie: planning en invulling van behandeling en een taxatie van veranderbaarheid. In de behandeling wordt altijd plaats gemaakt voor een tussentijdse evaluatie en eventuele bijstelling en/of effectbepaling. De kern van een gestelde classificatie gaat om een uitspraak over de meest gewenste vorm van interventie: wat heeft het kind of de jongere nodig? Het gaat hier dan om benodigde hulp, specifieke pedagogische behoefte en onderwijs- en/of extra instructiebehoefte. Daarnaast betrekken we het systeem van het kind en vragen we ons in de onderzoeksfase van de behandeling af: wat hebben ouders en leerkracht nodig?​
​
Recht op inzage en hoe het zit met toestemming voor behandeling en/of onderzoek?
Tot 16 jaar hebben ouders recht op inzage en kan behandeling en/of onderzoek alleen plaatsvinden met schriftelijke toestemming van gezagdragende ouders of verzorgers. Vanaf 12 jaar moeten jongeren zelf ook toestemming geven voor onderzoek en/of behandeling.
Jongeren vanaf 16 jaar hebben het recht om zonder toestemming van ouders of verzorgers jeugdhulp te zoeken en daarbij ook om zelfstandig, samen met hun behandelaar een behandelplan op te stellen, zonder tussenkomst en toestemming van ouders. Als ouder of verzorger heb je alleen met schriftelijke toestemming van de jongere het recht om het dossier in te zien.
Behalve ouders of verzorgers en het kind of de jongere hebben alleen behandelaars die betrokken zijn bij de behandeling inzage in het behandelplan en het dossier. Alle relevante zaken die de behandeling en de ontwikkeling van het kind betreffen worden opgenomen in het dossier van het kind. Ook als ouders gescheiden zijn worden aantekeningen gemaakt in het dossier van het kind, bijvoorbeeld over de eventueel afzonderlijk gevoerde gesprekken met ouders.